м. Київ м. Біла Церква

Нові порядки й розміри

2022 рік почався із чергових змін у законодавстві про організацію роботи державних і приватних виконавців. Проаналізуємо, кого стосуються ці зміни та хто є їх бенефіціарами.

Не встигнете з письмовими, давайте усні!

Наказом Міністерства юстиції від 31.12.2021 №4743/5 унесено зміни до Положення про Дисциплінарну комісію приватних виконавців. Зокрема, останніх обмежено в можливості давання письмових пояснень на засіданнях ДКПВ.

Тепер письмові пояснення можуть бути надіслані виключно на електронну адресу секретаря комісії. Крім того, вони можуть бути подані не пізніше ніж за день до дня проведення засідання комісії.

І хоча наказом безпосередньо не заборонено ДКПВ розглядати письмові пояснення, подані в день засідання, однак, згідно з тим самим наказом №4743/5 контролювати його виконання буде безпосередньо голова ДКПВ, заступник міністра юстиції Андрій Гайченко.

А тим приватним виконавцям, які не встигнуть надати письмові пояснення у визначений термін або наддадуть пояснення не на визначену електронну адресу, залишається готуватися до ґрунтовного усного виступу. Відповідно, і члени комісії при фактичній забороні приймати до розгляду письмові докази мають набратися терпіння та уваги для вислуховування тривалих виступів.

Але якщо комісією буде прийнято рішення про притягнення приватного виконавця до відповідальності через неприйняття наданих ним доказів, які спростовують його вину, то існує велика ймовірність, що останній зможе успішно оскаржити таке рішення в судовому порядку.

Крім того, указаними змінами до положення про ДКПВ встановлено, що обговорення рішення та голосування проводяться за відсутності особи, стосовно якої вирішується питання, та інших осіб, які не є членами комісії.

Відсоток менший, база більша

Якщо приватні виконавці можуть висловлювати незадоволення прийнятими змінами, мотивуючи це тим, що вони обмежують їхнє право на захист та створюють перешкоди для об’єктивного розгляду справи, то державні виконавці зустріли новий рік у пригніченому настрої. Кабмін вирішив майже вдвічі зменшити їм розмір винагороди.

Так, з 1.01.2022 набула чинності нова редакція Порядку виплати винагород державним виконавцям та їх розміри і розмір основної винагороди приватного виконавця, затверджена постановою КМ від 14.07.2021 №726. Віднині державні виконавці отримуватимуть 12,5% від стягнутого виконавчого збору (раніше — 20%).

Також зменшився розмір винагороди начальника відділу, якому безпосередньо підпорядкований виконавець, — до 1,5%, а його заступника — до 1%. Раніше вони на двох одержували 5% винагороди.

Утім, на доходи більш високого керівництва Уряд не став зазіхати. При формальному зменшенні розміру винагороди начальника обласного управління забезпечення примусового виконання рішень (0,75% проти попередніх 5%, які виплачувалися йому та заступнику), суттєво збільшено базу для її нарахування.

Тепер винагорода для нього обраховується від суми виконавчого збору, стягнутого підпорядкованими відділами державної виконавчої служби та відповідним відділом примусового виконання рішень управління. Нагадаємо, що раніше керівник обласного управління міг претендувати лише на винагороду одного підпорядкованого органу — відділу примусового виконання рішень.

Отже, керівник органів ДВС, наприклад, Дніпропетровської області отримуватиме винагороду за роботу всіх 46 територіальних відділів області та відділу примусового виконання рішень.

Винагорода директору виплачуватиметься в розмірі 2% суми виконавчого збору, стягнутого відділом примусового виконання рішень департаменту, а його заступникам (їх нині троє) — по 1% кожному. За попередньою редакцією порядку директор ділив із заступниками винагороду в розмірі 5%. Тобто їхні доходи зменшено не було.

Крім того, для директора та його заступників визначена можливість отримання винагороди від роботи відділів примусового виконання рішень управління в м.Києві. Але що це за орган, відкритої інформації знайти не вдалось. Можливо, ідеться про чергове перейменування відділів ДВС м.Києва. Якщо таке відбудеться, то посада директора департаменту ДВС за рівнем доходу може обігнати членів Верховного Суду.

Доходи «державників»

Стосовно сум коштів, про які йдеться, то, за даними Державної казначейської служби, протягом 2020 року стягнуто понад 912 млн грн. виконавчого збору. Щодо 2021 року поки наявні дані за січень — листопад. За цей період стягнуто майже 1,2 млрд грн. виконавчого збору. Тобто розмір належної для держвиконавців винагороди сягнув трохи більше ніж 237 млн грн.

На жаль, не вдалося відшукати опублікованих даних про суми виконавчого збору, стягнутого відділами примусового виконання рішень у м.Києві та відділом примусового виконання рішень департаменту. Однак згідно з повідомленням Мін’юсту тільки останнім реалізовано майна на 2 млрд грн. Якщо припустити, що із цієї суми державним виконавцям належало до сплати 40 млн грн. винагороди, то директор департаменту разом із заступниками могли отримати 10 млн грн.

Утім, хоч міністр і його заступник з питань виконавчої служби за своїми посадами також забезпечують організацію належного виконання рішень судів, можливість отримання ними винагороди Кабмін у новому порядку не передбачив.

Для прикладу, за повідомленням Мін’юсту, у жовтні 2021 року міністр отримав 66116,89 грн., а його заступник з питань виконавчої служби — 66319,92 грн.

Додаткові позитиви

З порядку прибрали норму, яка обмежувала право на отримання винагороди, якщо державного виконавця притягнуто до дисциплінарної відповідальності у зв’язку зі здійсненням виконавчого провадження, за яким подано заяву про виплату винагороди, або його дії (рішення) чи бездіяльність визнано неправомірними.

Тепер наявність указаних обставин, не позбавлятиме його права на отримання винагороди.

І наостанок. Порядок також порадував приватних виконавців. Віднині розмір основної винагороди для них становить 10% суми, що підлягає стягненню, або вартості майна, що підлягає передачі за виконавчим документом.

Нагадаємо, що, за попередньою редакцією порядку, винагорода нараховувалася лише від стягнутої суми. Тобто, якщо виконавець безпосередньо не стягував кошти з боржника, а останній, наприклад, розрахувався зі стягувачем безпосередньо, виконавець не міг претендувати на винагороду. Такої позиції дотримувалися Мін’юст та суди.

Тепер суди вимушені будуть переглянути свою позицію, а боржники — шукати інші варіанти для уникнення сплати основної винагороди.         

ЗАКОНОДАВЧА ВЛАДА

 
 



Задати питання адвокату:

(не публікується на сайті)
(не публікується на сайті)